Koji Kamoji, „Na ścianę świątyni” – praca z Kolekcji Galerii Studio na wystawie w Tokio!
Wystawa Koji Kamoji. By rzeczy zbędne nie przysłoniły całości przybliża twórczość jednego z najważniejszych artystów polskich. Jest to pierwsza indywidualna wystawa artysty w rodzinnym kraju. Koji Kamoji jest malarzem, autorem instalacji, obiektów, performansów. Urodził się w 1935 roku w Tokio, w latach 1953–1958 studiował w Akademii Sztuk Pięknych Musashino. Pod wpływem wuja Ryōchū Umedy (梅田 良忠), tłumacza literatury polskiej, i jego opowieści o Polsce zdecydował się na studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (dyplom w 1966 roku). Mieszka i pracuje w Polsce od 1959 roku. Należy do czołówki twórców, którzy od lat 60. tworzyli główne nurty powojennej sztuki polskiej. Jego dzieła wpisują się w historię sztuki i narodowe dziedzictwo polskiej kultury. W Polsce odbyło się najwięcej wystaw artysty, brał on udział w wielu znaczących zbiorowych prezentacjach sztuki polskiej w Europie i Stanach Zjednoczonych. Jego dzieła znajdują się w czołowych muzeach i galeriach w Polsce.
Wystawa w WATARI-UM, The Watari Museum of Contemporary Art, ma charakter przeglądu dzieł powstałych w ciągu sześciu dekad. Wybór prac prezentuje podstawowe cechy sztuki Kamojiego — adekwatność życia i pracy, wizualny minimalizm, świadomą eliminację rzeczy, filozoficzny namysł lub w ogóle refleksję nakierowanę na wewnętrzne doznania, dążenie do harmonii — zarówno harmonii z sobą samym, jak i z naturą i otoczeniem. Na wystawie spotykają się różne dzieła Kamojiego, ale wszystkie są nierozerwalnie związane z wewnętrznym, pogłębionym doświadczeniem artysty.
Na wystawie znajdują się m.in. słynne „obrazy pruszkowskie z lat 60., reliefowe kompozycje z wyciętymi otworami, a także kluczowe instalacje, takie jak Dwa bieguny (1972) – o głęboko przemyślanej pracy nad kompozycją, Przeciąg (1975) – o ulotności życia czy Hiroszima (1995) odnosząca się do zbiorowych doświadczeń. Wystawa prezentuje także znaną serię Księżyc Sasakiego (1995) poświęconą wspomnieniu przyjaciela z lat młodości oraz wybór rysunków z lat 2011-2017 będących śladami medytacji, rezultatem opanowywania chaosu.
Wystawa w Tokio to nie tylko hołd dla artystycznej drogi Kamojiego, ale także okazja do głębszej refleksji nad uniwersalnymi wartościami twórczości artysty – harmonią, istotą i sensem życia.
Koji Kamoji jest Laureatem Nagrody im. Jana Cybisa oraz Nagrody im. Katarzyny Kobro. 18 marca 2025 artysta został uhonorowany złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Tekst o wystawie oraz zdjęcia ekspozycji dzięki uprzejmości organizatorów.
Inną pracę artysty, assemblage „Chwila” (1982r.), można obecnie zobaczyć w Galerii Studio w Warszawie na wystawie „Asklepiejony” (do 13.07.2025).