en
 

Narkotyki

spektakl plenerowy na Placu Defilad

reż. Oskar Sadowski

Archiwalne

Powrót

Narkotyki

Duchową przygodę należy rozważać bez związku z rozkoszą, gdyż kusi ona właśnie świadomość wyższą i subtelniej rozwiniętą. W gruncie rzeczy wszelka rozkosz ma charakter duchowy; tam znajduje się niewyczerpalne źródło, organizujące jako żądza, której nic nie zaspokoi.
Ernst Jünger

„Narkotyki” Witkacego to pozycja przewrotna. Publicystyka pisana przez kontrowersyjnego artystę w okresie, kiedy czuł się odrzucony, nierozumiany przez krytykę oraz czytelników miała prowokować publiczność, oczyścić pisarza z niepochlebnych opinii i ukazać Witkacego w nowej roli – artysty zaangażowanego. Zaangażowanego w sprawy doczesne, w przekazywanie konkretnego doświadczenia i wiedzy, pouczającego – nie tylko dlaczego nie zażywać substancji odurzających, ale, w „Appendixie”, jak golić się, czy leczyć hemoroidy – oraz wskazującego remedia, jak w dołączonych do tomu „Niemytych duszach”, na paskudne psychiczne i duchowe przywary pobratymców. Oto więc literacka hybryda: poradnik i kompendium, zjadliwa krytyka społeczna obfitująca w wątki autobiograficzne, próba opisania społecznego tabu z zawartym wewnątrz programem naprawczym i mini-wykładem parapsychologicznym. Te gesty pisarza wskazują nam kierunek teatralnych poszukiwań. Krajobraz używek i narkotyków zmienił się znacząco, choć główne substancje bywają takie same, to występuje obok nich całe mnóstwo nowych środków. Od legalnych farmaceutyków regulujących nastrój, po dopalacze i narkotyki eksperymentalne, które jeszcze nie zdążyły znaleźć się na liście zakazanych substancji. Tabu z nimi związane wymaga innej optyki, by oświetlić zaułki społecznej hipokryzji, która uznaje, że skoro sprawa jest regulowana prawnie, to problemu praktycznie nie ma. Tym czasem nasza praca, gospodarka, myśli, emocje tworzone są przez napędzane teiną, kofeiną, cukrem, tytoniem i alkoholem mózgi, a kto wie, czy nie jeszcze czymś znacznie bardziej wyginającym karty umysłowych klaserów. Tak, dyskusja o tym, jak traktujemy środki odurzające, to dyskusja o stanie świadomości społeczeństwa, dojrzałości jego struktur oraz o tym, czym są dla nas relacje z własną Tajemnicą Istnienia oraz Tajemnicą Innego. Korzystając z tekstów dramatycznych Witkacego, jego listów i publicystyki, przyglądamy się jak figura skandalisty i eksperymentatora może dziś wypełnić zadany jej przez autora cel: na nowo, na własnych warunkach nawiązać dialog ze społeczeństwem, rozbić przezroczyste gabloty hipokryzji, doświadczyć innych sposobów odczuwania, zajrzeć w delikatną tkankę naszych relacji, tych relacji, które były obsesją Witkiewicza, relacji z rodzicami, kochankami, grupami społecznymi, ze sztuką i polityką.

Twórcy

AUTOR

Stanisław Ignacy Witkiewicz

KOSTIUMY

Marta Kuliga

REŻYSERIA ŚWIATŁA

Aleksander Prowaliński

REŻYSERIA

Oskar Sadowski

MUZYKA

Tomasz Mreńca

WIDEO

Hanna Maciąg / Adrien Cognac

ADAPTACJA I DRAMATURGIA

Marcin Cecko

ASYSTENT REŻYSERA

Maciej Omylak

INSPICJENTKA

Olga Karoń / Aleksandra Śliwińska

SCENOGRAFIA

Anna Met

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Justyna Pankiewicz

Obsada

Natalia Rybicka / Wiktoria Kruszczyńska

Rozalia Mierzicka

Sonia Roszczuk

Andrzej Szeremeta

Paweł Tomaszewski

Rob Wasiewicz

Marta Zięba

Ewelina Żak

Recenzje

Aleksandra Majewska / Teatr dla Was

Teatr Studio stworzył konkurencję dla letnich, wieczornych rozrywek Warszawiaków typu Nocny Market czy bulwary nad Wisłą. Wychodząc ze spektaklem na Plac Defilad, reżyser Oskar Sadowski, zrobił krok w stronę publiczności, której za miejsca stojące nie każe się płacić. Można zostać tylko na chwilę, można zostać na cały spektakl. Taka otwartość na widza i swoboda pozostawiona po jego stronie, jest w pełni kompatybilna z formą i tematem spektaklu.

Agnieszka Kobroń / Afisz teatralny

Zamiast zamknąć publiczność w czterech ścianach i klasycznie, na teatralnych deskach, wystawić spektakl, przestrzeń otwarto. A raczej przeniesiono wszystko przed budynek teatru. Tak, pod gołym niebem w Teatrze Studio rozegrano spektakl Narkotyki w reżyserii Oskara Sadowskiego. I nie powiem, ciekawe to było doświadczenie mierzyć się z Witkacym w takiej oto przestrzeni…

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

8 czerwca (Boże Ciało) kasa czynna w godz. 14.00–19.00

 

pn-pt czynna w godz: 11.00–19.00
sb-nd czynna w godz: 14.00–19.00

 

poza powyższymi godzinami czynna:
– na godzinę przed spektaklem / wydarzeniem
– do rozpoczęcia spektaklu / wydarzenia

 

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

+48 22 656 69 41
+48 22 656 69 42
bilety@teatrstudio.pl

 

 

WJAZD / PARKING

ograniczenia od 3 czerwca 2023

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.

 

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę