Oriana Fallaci

Nie bała się nikogo i niczego! Jej wielką pasją było wyprowadzanie z równowagi swoich rozmówców, wśród których byli najpotężniejsi tego świata. Ewa Błaszczyk w roli Oriany Fallaci, nieugiętej, dociekliwej dziennikarki, mistrzyni zadawania celnych pytań, kobiety, która w tragicznych okolicznościach straciła miłość swojego życia.

Premiera monodramu „ORIANA FALLACI. Chwila, w której umarłam” odbyła się w listopadzie 2017 roku i od tego czasu jest regularnie prezentowana w STUDIO i poza siedzibą. W 2019 roku monodram opuścił nawet kontynent i był prezentowany w Australii na pokazach w Melbourne i Sydney.

 

Fallaci to jedna z najbardziej wyrazistych dziennikarek swojej epoki. Przeprowadzała wywiady z najważniejszymi, a czasem z najniebezpieczniejszymi osobami na świecie. Tłumaczyła, że pisze o wojnie, bo wojna odsłania w ludziach to, co prawdziwe. Obnaża ich piękno i brzydotę, tchórzostwo i odwagę. Lubiła prowokować i wyprowadzać z równowagi swoich rozmówców. Fragmenty jej osobistego „Listu do nienarodzonego dziecka” stały się inspiracją dla scenicznej opowieści o najtrudniejszych doświadczeniach. Tę bolesną rozmowę z kimś, kto nie istniał, przeprowadza nie tylko rewolucjonistka, ale także kobieta. Tym razem jest to osobista wojna.


Podziękowania dla Polskiej Agencji Prasowej za udostępnienie zdjęć
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Twórcy

TEKST

Remigiusz Grzela

REŻYSERIA

Ewa Błaszczyk

KONCEPCJA INSCENIZACYJNA

Zbigniew Brzoza

REŻYSERIA ŚWIATŁA

Dariusz Zabiegałowski

MUZYKA

Jacek Grudzień

PROJEKCJE

Anna Zuzanna Błaszczyk

INSPICJENTKA

Maria Lejman-Kasz

Recenzje

Wojciech Engelking / culture.pl

Ten monodram zbliża się do formy szlachetniejszej i rzadko obecnej na teatralnych scenach, solilokwium. Fallaci sama napisała takie dzieło pod sam koniec życia, na emeryturze od dziennikarstwa i spraw bieżących. Był to „Wywiad z sobą samą", w którym zadeklarowała, że szczerze nie cierpi rozmów, które uczyniły ją sławną. Czytaj więcej...

Bronisław Tumiłowicz / Tygodnik Przegląd

(...) dzięki biograficznej książce Remigiusza Grzeli „Podwójne życie reporterki" wnikamy w emocje i intymne sprawy tej niezwykłej kobiety. Materiał posłużył do stworzenia monodramu, który w znakomitej interpretacji Ewy Błaszczyk może wstrząsnąć każdym odbiorcą. Czytaj więcej...

Łukasz Maciejewski / AICT Polska

Zbyt wiele Orian w jednej Orianie, za dużo wykrzykników, złości i zmęczenia. A jednak Błaszczyk to wszystko wytrzymuje. Wyprężona albo skulona, skupiona na słowie, tak ważnym dla cyzelatorki formy, jaką była Fallaci, ale także na geście, spojrzeniu. Świadoma aktorka – również w tym przypadku reżyserka spektaklu – doskonale wie, że w monodramie musi uciec od Fallaci, żeby ocalić Błaszczyk, jej odrębność. Czytaj więcej...

Szymon Kazimierczak / teatralny.pl

Ewie Błaszczyk udaje się namalować sugestywny portret swojej bohaterki, choć przecież używa w tym celu niemal wyłącznie słów, sprawnie posługując się zmiennym tembrem i tempem swojego głosu. Z jego pomocą wyznacza emocjonalną amplitudę swojej opowieści, w której jest miejsce zarówno na gniew, jak i czułość. Czytaj więcej...

Jarosław Hebel / Moja Przestrzeń Kultury

Monodram Ewy Błaszczyk ogląda się z zapartym tchem od pierwszej do ostatniej sceny. Zgadzam się z opinią, że oglądając ten spektakl – jak ktoś napisał: “[…] widzowie mogli wejść wprost do serca i umysłu” postaci granej przez Ewę Błaszczyk. Chyba nie ma przesady w twierdzeniu, że za sprawą wybitnego talentu tej aktorki staje przed nami pełnokrwista Oriana Fallaci niczym uderzający swoją czerwienią garnitur, w którym występuje aktorka. To wielki, wspaniały i bardzo przejmujący teatr, który skłania do myślenia. Czytaj więcej...

Okiem Widza

Ewa Błaszczyk podjęła się trudnego zadania aktorskiego, z którego wyszła zwycięsko. Przyglądamy się portretowi malowanemu zdecydowanym pociągnięciem ale o intensywnej, czułej, wnikliwej barwie. Obdarzyła swą bohaterkę mocnym głosem, zdecydowaną postawą, pewnością siebie. Czytaj więcej...

Spektakle

 

KASA BILETOWA

 

w okresie świątecznym kasa nieczynna i brak dyżuru telefonicznego:

24, 25, 26 grudnia
31 grudnia, 1 stycznia

 

w tygodniu: poniedziałek—piątek
czynna na godzinę przed spektaklem
dyżur telefoniczny w godzinach 12.00–18.00

 

w weekendy: sobota—niedziela
czynna w godzinach 14.00–19.00
oraz na godzinę przed spektaklem

 

 

KONTAKT

dyżur telefoniczny: +48 505 106 891
email: bilety@teatrstudio.pl

 

BILETY ONLINE

Bilety na spektakle → dostępne online bez dodatkowych prowizji.

 

GALERIA STUDIO

w okresie świątecznym nieczynna:
24, 25, 26 grudnia
31 grudnia
oraz poniedziałki 23, 30 grudnia, 1, 6 stycznia

 

w trakcie trwania wystaw czynna:
wtorek – niedziela 12:00 – 19:00

 

PARKING

Do 15 min.: bezpłatnie
Do 30 min.: 6 zł
Każda rozpoczęta godzina: 8 zł

więcej PARKING PKiN

 

 

STUDIO teatrgaleria

Pl. Defilad 1
Pałac Kultury i Nauki
00-901 Warszawa

Organizatorem Teatru jest m. st. Warszawa.