Irena Jun


Aktorka i reżyserka, jedna z najwybitniejszych na świecie odtwórczyń ról beckettowskich, wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Absolwentka Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Występowała w teatrach w całej Polsce, ale najbardziej związana jest ze scenami warszawskimi. Do zespołu STUDIO należy od powstania tej sceny w 1972 roku. Grała w większości spektakli dwóch pierwszych dyrektorów artystycznych: Józefa Szajny i Jerzego Grzegorzewskiego. W latach osiemdziesiątych zasłynęła jako wykonawczyni znaczących ról w przedstawieniach Antoniego Libery na podstawie tekstów Samuela Becketta. U boku Tadeusza Łomnickiego zagrała Kobietę 2 w „Komedii” (1985) i Nell w „Końcówce” (1986), jednak jej największym osiągnięciem były trzy Beckettowskie jednoaktówki: „Nie ja”, „Kroki” i „Kołysanka” (1985).
Występowała także w spektaklach takich reżyserów i reżyserek jak: Mariusz Treliński, Piotr Cieplak, Oskaras Koršunovas, Agnieszka Glińska i Natalia Korczakowska. W STUDIO reżyserowała także własne spektakle: „Biesiadę u hrabiny Kotłubaj”, „Filozofię po góralsku” oraz „Oniegina”. Można było ją oglądać m.in. w monodramie we własnej reżyserii „Matka Makryna” i „Biesach” Natalii Korczakowskiej. Jako mistrzyni słowa jest także autorką wielu monodramów, kameralnych spektakli i wieczorów poetyckich, które organizuje w swoim Jednoosobowym Teatrze Poezji Ireny Jun. W jej wykonaniu usłyszeć tam można utwory m.in. Mickiewicza, Gombrowicza, Miłosza, Szymborskiej, Rymkiewicza. W 2008 roku otrzymała Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, w 2024 wyróżniona została natomiast specjalną nagrodą miesięcznika „Teatr” za „konsekwentne tłumaczenie poezji na język teatru”. W tym samym roku otrzymała też Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt twórczości. W 2024 roku została zaproszona do stworzenia przesłania na Międzynarodowy Dzień Teatru, które zabrzmiało na scenach całej Polski. Na scenie STUDIO można ją zobaczyć w monodramie „Stara kobieta wysiaduje” w jej własnej reżyserii oraz w spektaklu Natalii Korczakowskiej „Berlin Alexanderplatz”.
fot. Rafał Milach → więcej tutaj
 
                     
                     
                    