en
 

Matka Makryna

Monodram

reżyseria i wykonanie Irena Jun

SPEKTAKL

Powrót

Matka Makryna

Monodram Ireny Jun na podstawie poematu Juliusza Słowackiego Rozmowa z Matką Makryną Mieczysławską i książki Jacka Dehnela Matka Makryna. W XIX wieku, kilkanaście lat po upadku powstania listopadowego, siostrę Makrynę Mieczysławską uznano za uosobienie męczeńskich losów Polski. Czcili ją wszyscy romantyczni wieszczowie: Krasiński, Mickiewicz, Norwid i Słowacki. Historia zbiegłej, prześladowanej przez prawosławny kler unickiej mniszki z Mińska, stała się sensacją w Paryżu i Rzymie. Jej relacji wysłuchał sam papież Grzegorz XVI, a Adam Mickiewicz za jej namową powrócił na łono Kościoła. Uciekinierka z carskiej Rosji, obwołana za życia cudotwórczynią i świętą, została przeoryszą nowo powołanego zakonu, któremu klasztor w Wiecznym Mieście ufundowała polska emigracja. Po latach okazało się, że Matka Makryna tak naprawdę nazywała się Irina Wińczowa. Nigdy nie była zakonnicą, a ślady jej „męczeństwa” to pamiątka po mężu: uzależnionym od alkoholu, używającym przemocy carskim oficerze. W zakonie była tylko szafarką – świecką osobą, która pomagała w rozdawaniu posiłków. „To niewątpliwie opowieść o tym, jak jako społeczeństwo dajemy się wodzić za nos, zwłaszcza gdy w grę wchodzi zbitka pojęciowa „Polak-katolik”. Ale jest to też opowieść o osobie, która doświadczała wykluczenia” – tak o swojej książce mówił Jacek Dehnel.

Twórcy

REŻYSERIA I WYKONANIE

Irena Jun

KOSTIUM

Anna Maria Karczmarska

REŻYSERIA ŚWIATŁA

Dariusz Zabiegałowski

KIEROWNICZKA PRODUKCJI

Justyna Pankiewicz

INSPICJENTKA

Maria Lejman-Kasz

Obsada

Irena Jun

Recenzje

Anna Czajkowska / teatrdlawszystkich.eu

Irena Jun prezentuje swój niezwykły, bardzo kunsztowny i emocjonalny monodram, wcielając się w nieco zapomnianą obecnie postać – matkę Makrynę Mieczysławską, bohaterkę o dwóch twarzach, której udało się zwieść i oszukać rzesze ludzi, między innymi polskich romantycznych wieszczów: Krasińskiego, Mickiewicza, Norwida i Słowackiego.

Tomasz Miłkowski / PISARZE.PL

Krążąc po foyer Teatru Studio, gdzie echo pobrzmiewa jak w kościele (albo klasztorze), mając za jedyny rekwizyt niewielkie schodki ze skrytką, które mogą służyć za konfesjonał albo klęcznik, i trzy wiszące z boku metalowe rury, wydające po uderzeniu przejmujące dźwięki tworzy Irena Jun przejmującą opowieść – teatr zbuntowanej pamięci nieszczęśliwej kobiety, która stała się ku własnemu zaskoczeniu bohaterką emigracji. Choć chciała tylko przeżyć, świadomie podejmuje tę rolę, wciąż niepewna obrotu spraw. Ani na chwilę nie traci z pola widzenia ciężaru doznanych w życiu krzywd. Tych prawdziwych, i tych zmyślanych.

Spektakle

 

KASA W WAKACJE

2 – 10 lipca nieczynna
11 – 15 lipca czynna w godzinach: 14.00 – 18.00
16 –17 lipca czynna w godzinach: 16.00 – 22.30
18 lipca nieczynna
19 – 22 lipca czynna w godzinach: 16.00 – 22.30
23 lipca – 7 sierpnia nieczynna
8 – 12 sierpnia czynna w godzinach: 14.00 – 18.00
13 – 15 sierpnia nieczynna
16 – 18 sierpnia czynna w godzinach: 14.00 – 18.00
19 – 21 sierpnia czynna w godzinach: 16.00 – 21.30
Od 22 sierpnia czynna w godzinach: 14.00 – 19.00

 

KASA BILETOWA

 

czynna codziennie (pn-nd):
w godzinach 14.00-19.00
(lub do rozpoczęcia spektaklu)

 

+48 22 656 69 41
+48 22 656 69 42
bilety@teatrstudio.pl

Strona STUDIO teatrgalerii wykorzystuje pliki cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie plików cookies, możesz w każdej chwili zablokować je, korzystając z ustawień swojej przeglądarki internetowej.
Wyrażam zgodę